Wednesday 15 February 2012

HalFest PWTC..Jom intai2 sabun D.I.Y

Godak-godek gambar dalam kamera ni... terjumpa pula gambar waktu jalan-jalan Halfest tahun lepas...Lama ko gambar ni, dari jadi kulapuk baik diabadikan. Paling tidak ada yang tercari-cari teknik penghasilan sabun sendiri dapat jugalah berkongsi...Sharing is Caring ;)
 Ni pe kes ada rice cooker..panjang leher nak menjenguk alkisah yang berlaku kat situ...ternampak la kiub-kiub putih didalam stainless steel bowl. Jenguk punya jenguk nampak la dengan terang lagi bersuluh, rupa-rupanya sabun gliserin (Soap Base) dicairkan dengan teknik double bath atas rice cooker je....ish..ish...ishhh...SEMPOI

 Demonstrasi sebegini jarang nak kita lihat kat sekitar negara kita...So, tanpa melengahkan masa kaki terpaku di situ, dengan sabarnya nak lihat dari mula hinggaah teknik akhir penghasilan sabun sendiri..mana tau boleh jadi pendapatan sambilan.

 Sekejap sahaja kiub comel mencair (macam buat coklat untuk cover Almond London pulak).....boleh tambah warna pilihan dan dikacau sebati, kat situ juga pihak yang buat demo telah tambahkan essential oil bagi mengAromakan sabun mengikut selera & kreativiti....hurrmmmm...segar betul bau yang semerbak dari sabun cair tersebut..



 Cecair sabun panas dituang dalam satu Measuring  Penyukat (pakai jug biasa pon Boleh)...mungkin untuk memudahkan cecairan sabun dituang ke dalam acuan yang telah mereka sediakan. Nampak mudah dan menyeronokkan juga...mana tahu kat rumah ada Momma yang mahu sediakan Fun Learning Activity dengan anak-anak, ini adalah salah satu benda yang boleh dilakukan bersama. Siap sabun yang direkacipta anak-beranak, boleh digunakan atau dihadiahkan. Momma yang kreatif mungkin boleh jual sabun untuk tambah pendapatan.




Bila dintai-intai kelibat "senjata" berperang di dapur digunakan disini.....Simple dan jimat....pendekatan yang sangat baik dari pihak yang membuat demo. Laju je kepala ni berfikir dan berkira-kira untuk praktik pembuatan sabun di rumah nanti....heheh...mesti best!!!!



sabun comel dah pun beku...ala-ala jelly gitu...dah la rupa yang comel dan sesedap mata memandang...tapi awas tak sedap kalu di ngap yeee......AMARAN keras ni.....Masuk hospital kot kalu ngap mende comey niiii...eeiii...geram melihatkan rupa paras sabun yang sangat laaaa....Cantik!!!!

Tak Boleh miss buat di rumah...Harus buat...

Menurut demo yang ditunjukkan, sabun jenis ni boleh ditambah dengan agen Scrub, perahan jus (sedikit sahaja) seperti jus limau, lemon dan yang seumpama dengannya.

Bagi yang ada herba di belakang rumah, racik-racik lah herba....so that Sabun yang siap boleh claim sabun herba......Menarik bukan???....



                                                                                   Di satu sudut, ada sabun yang dibuat sebelumnya dikeluarkan dari Acuan..acuan yang digunakan acuan Jelly yang boleh didapati dari Kedai menjual alatan bakeri. Hanya balut dengan kemas guna crystal wrap...sealed la dengan selefon tape atau bagi yang nak berjual lekat la sticker yang mampu berdaya saing dan hangat di pasaran....



                                                                            Sebelum gerak ke booth lain, lens ni sempat menangkap satu entiti berwarna putih...bukan Hantu tapi Sabun (soap Base) yang dihasilkan dari Gliserin. Gliserin dari Kelapa sawit yang halal untuk dibuat mandi, mencuci muka, ataupun dijadikan hiasan.

Nilai estatika sabun juga dapat ditingkatkan dengan herba yang menjadi kekuatan pada sabun....

Happy kan jadi wanita & Momma....penuhkan hidup dengan aktiviti menarik..gerenti superb!!!

No comments:

Post a Comment

SIRIM Cosmetics Training Dec 2018

Entry ni kalau nampak serabut skip jer.. sebab memang agak la keserabutannya... penat otak dan tenaga tapi berbaloi amatlah bagi orang maca...